Aquest 8 de novembre s’han commemorat els 100 anys del naixement de Peter Weiss (1916-1982), dramaturg, director d’escena, novelista, pintor, artista gràfic i cineasta experimental alemany que va adoptar la nacionalitat sueca.
Aquest autor tingué un gran èxit amb la seva obra Persecució i assassinat de Jean-Paul Marat representat pel grup escènic de l’hospici de Charenton, més coneguda com Marat/Sade, cridaner exemple de teatre dins de teatre. En aquesta obra, de compromís polític i influència brechtiana, els interns d’un manicomi duen a terme una representació teatral sobre el personatge històric Marat. Alguns crítics han vist en aquesta obra la síntesi de diversos corrents teatrals modernes: teatre èpic, teatre de l’absurd, teatre de la crueltat, etc. El dramaturg i director de teatre Peter Brook va realitzar una versió cinematogràfica del muntatge d’aquesta peça en què actuen actors professionals juntament amb psicòtics reals.
Aquí us deixem amb la crònica El Marat-Sade de Marsillach que va fer Gonzalo Pérez de Olaguer l’1 d’abril de 2007 a Teatre BCN , del qual conservem el seu fons, ja que la posada en escena d’aquest director, amb versió d’Alfonso Sastre i escenografia de Francisco Nieva, estrenada el 2 d’octubre de 1968 al Teatre Español de Madrid i posteriorment al Teatre Poliorama de Barcelona, revolucionà el teatre espanyol durant el franquisme.
Les fotografies d’escena que us mostrem són de la representació del dia 11 d’octubre de 1968 al Teatre Poliorama de Barcelona i són del fotògraf Pau Barceló.
MARAT/SADE al MAE
Documents d’arxiu i museu a Escena Digital
Documents bibliogràfics i audiovisuals a Biblioescènic
Premsa a Hemeroteca Digital
Espectacles a Base de Dades d’Espectacles