Al primer programa de ràdio d’Això és un drama que s’emet a scannerFM, emès aquest 23 de març, el MAE va col·laborar directament a la darrera secció, amb una selecció de novetats bibliogràfiques amb la participació de la nostra companya d’adquisicions Núria Adreu. I indirectament cedint l’espai de la nostra sala d’exposicions on tenim instal·lada La memòria de les arts efímeres.
Aquestes són algunes fotografies de diversos moments del programa.
El dijous vinent més!!!!
Més informació sobre Això és un drama al web del MAE.
Aquests són els documents comentats de la selecció bibliogràfica i audiovisuals sobre pedagogia i arts escèniques, tema del primer programa:
LLIBRES:
– Fem teatre: manual d’arts escèniques/ Pere Riera. La Galera.
Guia d’iniciació al teatre. Es tracta d’una eina pràctica per alumnes i professors. Comença amb una introducció sobre els valors pedagògics de fer teatre a l’escola. Ofereix després la definició dels conceptes bàsics teatrals, per passar ja a la descripció dels elements que formaran una representació: la preparació de l’actor o l’actriu, tria de l’obra, l’espai, equips tècnics imprescindibles, assaig, l’estrena… Tot explicat amb una intenció divulgativa i engrescadora.
Pere Riera Ortiz és professor de la casa. Llicenciat en Dramatúrgia i Direcció teatral per l’Institut del Teatre de Barcelona i en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona. És professor de Teoria i Literatura Dramàtica a l’Institut del Teatre, feina que compagina amb l’escriptura de guions televisius. És autor de diverses obres de teatre. Ha estat, durant molts anys, monitor de tallers de teatre a diversos centres cívics i escoles de secundària d’arreu de Catalunya.
– Algo más que teatro/ Soledad González Sánchez, Asociación Los Glayus. Octaedro.
De la teoria del llibre de Pere Riera als textos. El llibre és un recull de textos teatrals adreçats als educadors. L’objectiu és utilitzar el teatre com a eina docent per aprofundir i treballar temes vitals per als joves com l’autoestima, l’assetjament escolar, la prevenció de dependències o les xarxes socials. L’autora és psicòloga, especialista en educació en el lleure i teatre educatiu.
– Circ, educació i transformació social: el projecte pedagògic de l’Ateneu Popular 9Barris. Neret ed.
L’Ateneu Popular 9Barris és un equipament sociocultural del districte de Nou Barris, a Barcelona, entre els barris de Trinitat Nova i Roquetes, i sorgida dels moviments veïnals, ara fa quaranta anys.
Dins dels diferents vessants culturals del projecte, un dels que més l’identifica és la pràctica formativa, amb el circ com a gran protagonista. Circ social, perquè té com a finalitat la inclusió social i el desenvolupament comunitari. Aquesta tasca educativa es diversifica en:
– la Formació al mateix ateneu:.
. La formació de formadors/res de circ i
. Escola de circ per infants i joves.
– l’Acció comunitària i dinamitzadora:
. Circ al currículum escolar: col·laboració amb les escoles.
. Tallers de circ als casals infantils.
. Tallers de circ amb persones amb diversitat funcional
– 101 ejercicios de danza contemporánea para niños y jóvenes/ Ainhoa Sarmiento. Tutor.
L’autora és una ballarina d’heterogènia trajectòria (formada en dansa clàssica ha treballat en diversos països com a ballarina de dansa contemporània i en grans muntatges teatrals), es dedica actualment a l’ensenyament. El llibre comença amb unes reflexions sobre dansa contemporània i els seu valor com a recurs pedagògic. Passa després a la descripció dels exercicis que estan ordenats per nivell de dificultat. Cadascun dels exercicis té un títol i està descrit en una fitxa on s’especifica el seu objectiu, l’edat recomanada, la durada i la música més pertinent. Per evitar les rutines, també inclou possibles variacions.
Una bona eina per a docents de dansa contemporània i moviment.
– Playing music with the whole body: eurhythmics and motor development/ Eva Nivbrant Wedin. Gehramans Musikförlag.
Un manual molt didàctic, amb nombroses fotografies I il·lustracions. Conté activitats pensades especialment per infants i també per adults. Està basat en la metodologia del pedagog, compositor i coreògraf suís Emil Jacques Dalcroze (1865-1950). Creador del mètode que porta el seu nom, Dalcroze destaca la importància d’interioritzar i aprendre els conceptes musicals, no només amb el cervell i l’intel·lecte, sinó a través del propi cos i del moviment. Es basa en tres pilars fonamentals: la rítmica, el solfeig i la improvisació. Aquestes teories Dalcroze (d’interpretar la música espontàniament amb el cos i el gest), han resultat fonamentals per al desenvolupament del que entenem actualment per dansa contemporània.
AUDIOVISUALS
– DVD El Rei de casa. Farrés Brothers i cia. Dir. Jordi Palet.
Una divertida història de titelles per educar en valors. La gelosia entre germans, l’afany de poder… temes tremendament humans i “reials”, amb els quals els infants s’identificaran fàcilment.
– DVD Five days to dance (documental). Dir. Rafa Molés., Pepe Andreu.
Dos ballarins de dansa contemporània apareixen un dilluns el matí en un Institut de secundària. Els nois s’assabenten llavors que durant aquella setmana s’aturaran les activitats docents habituals i en aquells cinc dies lectius els alumnes (sense cap experiència prèvia en dansa) hauran d’assajar i preparar una coreografia, que es presentarà al públic a finals d’aquella setmana. Ho aconseguiran?
– DVD Nubes.
El Mercat de les flors presenta, una creació d’Enric Cabrera, cia. El tercer DVD de la col·lecció Dan Dan dansa del Mercat de les Flors és l’enregistrament de l’espectacle Nubes, de la companyia Aracaladanza, inspirat en l’obra pictòrica de René Magritte, i adreçada al públic infantil. Inclou propostes d’exercicis, de dibuix, pintura i dansa, inspirats en l’espectacle.
– DVD Dalcroze for seniors and children with learning difficulties.
El mètode Dalcroze que abans comentàvem, vinculat tradicionalment als estudiants de música i a l’ensenyament de la rítmica infantil, té unes aplicacions extraordinàries en l’estimulació de persones grans (no necessàriament músics) i d’infants amb dificultats d’aprenentatge, fins i tot en cas d’autisme. Aquests dos DVD’s recullen classes pràctiques i les entrevistes i opinions dels docents.
–DVD Teaching Dalcroze Eurhythmics: rhythmics for children.
Dues professores, Sandra Nash i Joan Pope, obren les portes de les seves respectives aules per ensenyar com apliquen aquest mètode a la classe. Els alumnes són infants de diferents edats i habilitats. Es presenten les dues formes que tenen ambdues professores d’entendre i ensenyar la rítmica.