El MAE ha adquirit set vestits d’escena de la soprano catalana Montserrat Caballé (1933-2018), reconeguda internacionalment com una de les veus operístiques més destacades de tots els temps. La compra dels vestits suposa l’ampliació de la col·lecció d’indumentària operística del museu, formada per 180 peces.
Un dels principals objectius del MAE és preservar la memòria de les arts escèniques de Catalunya, per això amb l’adquisició del vestuari de Montserrat Caballé es contribueix a custodiar l’obra de la soprano catalana, alhora que s’amplia la col·lecció actual d’indumentària operística del museu, que compta amb cent vuitanta peces, algunes de figures de caire internacional com Victòria dels Àngels, Francesc Viñas o Hipólito Lázaro.
El vestit més antic que s’ha adquirit és un disseny del destacat escriptor i figurinista anglès Jean Hunnisett per a la versió de Der Rosenkavalier, de Richard Strauss, estrenada a l’Òpera de Viena l’any 1965. La resta de peces van ser utilitzades fins als anys 80 i es van poder veure en escenaris com el Théâtre Antique d’Orange de França, La Scala de Milà, la Metropolitan Opera House de Nova York, la Royal Opera House de Londres, l’Òpera de Marsella o el Gran Teatre del Liceu de Barcelona, espai on Caballé va lluir sis dels set vestits comprats.
La indumentària de Montserrat Caballé ha donat vida a alguns dels personatges femenins més admirats de l’òpera, com Maria Stuarda, Ana Bolena, Isabel de Valois o Tosca. Com a curiositat, algunes peces es van reciclar per poder ser utilitzades en diferents muntatges operístics. Així, per exemple, un vestit originàriament dissenyat per al personatge d’Isabel de Valois de l’òpera Don Carlo de Verdi es va tornar a utilitzar a l’òpera Henry VIII de Camille Saint-Saëns per a Catalina d’Aragó.
La descripció dels vestits ja es pot consultar a Escena Digital.
Notícia ampliada al web de l’Institut del Teatre.