Tothom a escena!, el pòdcast sobre el passat i el present de les arts escèniques catalanes
El pòdcast Tothom a escena! és una iniciativa que vol posar en relleu les tasques de preservació, conservació i difusió de les arts escèniques del MAE a través de diverses curiositats històriques i temes d’actualitat. Amb la veu i col·laboració de diferents experts en arts en viu posem sobre la taula històries, relats i debats rellevants de l’escena catalana a través de capítols temàtics.
Segona temporada (2025)
EPISODI 1. El teatre musical a Catalunya: una història d’amor i arrels
En aquest episodi del pòdcast explorem l’evolució del teatre musical a Catalunya, un art que combina dansa, música i interpretació, però que històricament ha estat considerat menor per alguns. Gràcies a companyies com Dagoll Dagom, La Cubana i El Musical Més Petit, el gènere ha guanyat prestigi i un públic fidel. Amb la participació d’Antoni Font, fundador de teatremusical.cat, i Anna Rosa Cisquella, productora executiva de Dagoll Dagom, rendim homenatge al seu impacte en l’escena catalana. Un recorregut ple de memòries i reflexions sobre aquest apassionant gènere.
També a Spotify i Apple Music.
EPISODI 2. Teresa Cunillé: llegat, memòria i passió pel teatre
L’episodi dedicat a l’actriu Teresa Cunillé reuneix l’essència del que significa l’amor pel teatre: una dedicació vital, una vocació desmesurada i una passió que sobreviu a totes les dificultats sorgides —que no han sigut poques— al llarg de més de 70 anys sobre els escenaris. La mateixa actriu, que l’octubre de 2024 va complir cent anys, i la investigadora teatral Aïda Ayats, ens condueixen per una història d’amor per la llengua, pel públic, pels nostres autors i per un teatre: el Romea, que esdevingué família i casa durant molts anys.
També a Spotify i Apple Music.
EPISODI 3. Conxita Badia: La música era ella
Es pot esborrar de la història una artista inimitable, venerada per tots els compositors, poetes i músics coetanis? Conxita Badia fou una de les sopranos més destacades del segle XX, especialitzada en el lied, la cançó culta i popular catalana, espanyola i sud-americana, així com en els clàssics, els romàntics, els oratoris i la música antiga. Excel·lí també com a pianista. Deixeble i intèrpret predilecta dels seus tres grans mestres, Enric Granados, Pau Casals i Manuel de Falla, esdevé musa dels grans poetes i compositors del seu temps, que li dediquen i demanen que estreni les seves obres. Descobriu-la de la mà de Mònica Pagès, periodista cultural i autora de la biografia Conxita Badia, publicada per l’editorial Gent Nostra, i Jaume Radigales, doctor en Història de l’Art, professor a la Universitat Ramon Llull i conductor del programa Una tarda a l’òpera de Catalunya Ràdio.
També a Spotify i Apple Music.
Primera temporada (2024)
EPISODI 1. Divulgació de les arts en viu
Aquest capítol serveix per presentar el museu i les seves funcions, a partir de fragments de la I Jornada de Conservació i Divulgació de les Arts en Viu, organitzada pel nostre museu i celebrada a l’Auditori de l’Institut del Teatre el passat mes de novembre.
En aquest sentit, la jornada va comptar amb la participació d’artistes performatius, conservadors i experts en divulgació, per debatre la idiosincràsia de la preservació i l’exhibició de les arts en viu. Els ballarins i coreògrafs de la companyia Mal Pelo, María Muñoz i Pep Ramis, el director del Museu de la Música, Jordi Alomar, o el creador Àlex Serrano, de l’Agrupación Señor Serrano, són alguns dels protagonistes que intervenen en aquest primer episodi.
També a Spotify i Apple Music
EPISODI 2. Adrià Gual: l’artista infinit
En Joan Maria Gual és gestor cultural, director de teatre i net d’Adria Gual. L’Anna Solanilla és doctora en història de l’escenografia amb una tesi sobre l’escenografia simbolista de Gual i docent al departament de disseny escènic de l’Institut de Teatre. Ells dos són els encarregats de guiar-nos en un viatge apassionant per l’escenografia, la dramatúrgia, la pedagogia, la innovació cultural, el cinema, la pintura, la il·lustració, la composició musical i el teatre, sobretot el teatre.
També a Spotify i Apple Music
EPISODI 3. Arts en viu i eines digitals. Convivència i experimentació
Endinseu-vos en el món que hi ha més enllà de les tecnologies i de les formes d’acostar-nos-hi amb Marc Villanueva, dramaturg, creador escènic i membre del consell de redacció de la revista (Pausa.) que edita la Sala Beckett amb la col·laboració de l’Institut del Teatre, format a l’Institut del Teatre en Direcció escènica i dramatúrgia i en Estudis literaris a la Universitat de Barcelona; i Citlali Hernández, dissenyadora i artista multidisciplinar mexicana afincada a Barcelona, que participa com a artista visual a la comunitat Toplap Barcelona i col·labora amb Axolot, un col·lectiu i un estudi basat en la investigació, la programació creativa i el disseny d’interacció. Ambdós, professors del Postgrau en Escena i Tecnologia Digital de l’Institut del Teatre.
També a Spotify i Apple Music
EPISODI 4. Volta al món d’Àngel Guimerà
Molta gent coneix les obres d’Àngel Guimerà de Terra baixa o Mar i cel, però no tothom coneix Àngel Guimerà i una història vital que va afectar necessàriament la seva obra. Amb Ramon Bacardit, doctor en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona amb la seva tesi Tragèdia i drama en l’obra d’Àngel Guimerà i expert en teatre català del segle XIX, descobrirem la seva vida i obra; i amb Martí Romaní, Màster Universitari d’Estudis Teatrals, la seva trajectòria internacional.
També a Spotify i Apple Music
EPISODI 5. El llenguatge universal dels titelles
Fent un repàs a la història dels estudis de titelles a l’Institut del Teatre, que enguany compleixen 50 anys. Amb Joan-Andreu Vallvé, titellaire i artífex dels estudis a inicis dels 70 impartint les disciplines de titelles i màscares del Departament de Titelles de l’Institut del Teatre i després del curs 1975-1976, quan els estudis es converteixen en l’Escola de Titelles, va ser director amb Josep Maria Carbonell, fins al 1988; i Alfred Casas, un dels titellaires més reconeguts de Catalunya, que va ser alumne de Vallvé a l’Escola de Titelles i després professor a l’Institut del Teatre fins a la seva jubilació.
La publicació del pòdcast coincideix amb la setmana de celebració de la Nit dels Museus i del Dia Internacional dels Museus el 18 de maig, on l’art dels titelles és protagonista principal de les activitats que hem organitzat.
També a Spotify i Apple Music
EPISODI 6. Les diversitats sexuals en les arts escèniques
Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de l’Orgull LGTBIQ+ que se celebra el 28 de juny, publiquem el darrer episodi de la 1a temporada del pòdcast fent-lo coincidir amb el dia. En aquest capítol, i amb l’objectiu de donar visibilitat i fomentar la tolerància i la igualtat de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transsexuals, intersexuals, queer i d’altres orientacions sexuals o identitats de gènere, reflexionem sobre la representació de les dissidències sexo-afectives i de representació i identificació de gènere a l’escena catalana, pensant en quin futur volem per a la comunitat LGTBIQ+ als escenaris catalans. Existeix el que no es mostra? Quina responsabilitat té el dramaturg envers les històries LGTBIQ+? I els productors i programadors? Com hauria de reflectir el Museu les realitat LGTBIQ+ oblidades o al marge, en molts casos, de la història viva de les arts escèniques?
Ens acompanyen Àfrica Alonso, escritori, actriu i compositori i Guillem Clua, dramaturg, guionista i director d’escena.
També a Spotify i Apple Music