Exposició

Adrià Gual. L’artista infinit

1872 – 1943

L’artista infinit

A l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona es conserva, i ha estat digitalitzat, el fons documental d’Adrià Gual (1872 – 1943) relacionat amb teatre. Per la varietat, la qualitat i la força de les seves aportacions estètiques i conceptuals, Adrià Gual pot ser vist com un artista infinit.

Adrià Gual va ser pintor, escenògraf, figurinista, il·lustrador, dissenyador de cartells, compositor, escriptor i dramaturg, director d’escena, teòric de les arts escèniques, pedagog, innovador cultural, activista i creador de companyies teatrals, fundador d’institucions i cineasta…

El Simbolisme

De jove, Gual es va formar al taller de litografia del seu pare i més endavant a l’acadèmia de Pere Borrell, on va conèixer els artistes catalans influïts pel moviment simbolista. En la seva obra pictòrica hi abunden les abraçades dels amants, les llargues cabelleres, les roses, els cors, els àngels, les figures femenines i els paisatges de colors esvaïts.

El món d’Adrià Gual arrela de ple en el Moviment Simbolista (1886) i denota la influència de l’Art Nouveau –Modernisme segons la terminologia catalana–. Té precedents en el Prerafaelitisme i s’hi detecta la influència de Richard Wagner (1813-1883), especialment en la proposta de l’obra d’art total. També el va influir Charles Baudelaire (1821-1867) i el concepte de correspondències. Gual volia, efectivament, que se sentissin els colors i es veiessin els sons, però mai no va entendre el Simbolisme com un descrèdit de la realitat.

El Teatre Íntim

Ja des de l’inici Gual s’allunyà de les fórmules comercials i va treballar únicament des d’una perspectiva artística i cultural. Amb aquest objectiu, i amb un grup de personalitats diverses, majoritàriament provinents de l’Associació Wagneriana, va impulsar el 1898 la creació de la companyia Teatre Íntim, que va estar activa de manera intermitent fins el 1928. Gual es proposava de fer un teatre proper, modern i que defugís l’histrionisme.

De l’any 1900 al 1903 Gual va fer una estada a París durant la qual va valorar la transcendència de la Comédie Française i el fet que aquesta tradició convisqués amb moviments renovadors com el Naturalisme o el Simbolisme. Es va adonar que a més de la innovació, calia promoure l’estabilitat institucional i aprofundir la formació tècnica dels creadors.

Tornant de París, Gual va reprendre el Teatre Íntim i hi estrenà diversos autors catalans. Significativament també va programar alguns títols claus del repertori internacional: Èdip rei, de Sòfocles, El casament per força, de Molière, i obres de Beaumarchais, de Shakespeare, de Hauptmann, de Goethe, d’Èsquil, i d’Ibsen una altra vegada. Més endavant i amb una clara voluntat d’ampliar horitzons, també farà obres de Plaute, de Leònides Andrèiev, d’Alfred de Musset i de Luigi Pirandello.

Les empreses culturals

També aleshores va promoure la creació de diverses institucions: Espectacles i Audicions Graner, dirigits per Gual mateix de 1905 al 1907, on s’oferien espectacles de teatre, música i cinema; la Nova Empresa de Teatre Català (1908-1910), i la productora cinematogràfica Barcinógrafo (1913).

L’Escola Catalana d’Art Dramàtic

Però la institucionalització més important duta a terme per Gual va ser la fundació el 1913 de l’Escola Catalana d’Art Dramàtic, després anomenada Institut del Teatre. Secundat pel noucentista Enric Prat de la Riba des de la Diputació de Barcelona, i comptant amb professors com ara Enric Giménez, Joan Llongueras, Pompeu Fabre, Pere Bohigas i Ambrosi Carrion, Gual va impulsar un model d’escola regenerador on es tenien en compte la dicció, el ritme i el coneixement tècnic.

Tanmateix, la seva figura sempre va ser estranya al Noucentisme aleshores dominant, en part perquè Gual mai no va abdicar dels seus principis simbolistes i pel domini insuficient que tenia de la llengua catalana.

Gual va dirigir l’Escola Catalana d’Art Dramàtic (Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona) del 1913 fins al 1934. La nova institució li va permetre de continuar la feina iniciada al Teatre Íntim en el sentit de crear un repertori internacional, i desenvolupar un programa de divulgació a través de publicacions i conferències.

L’artista gràfic

Les escenografies de Gual s’arrelen inicialment en els mestres anteriors a ell –especialment en Francesc Soler i Rovirosa–, però hi incorpora de seguida els plantejaments de Wagner, accentuant també el perfum simbolista característic de l’època i acusant la influència dels directors teatrals descoberts a París, especialment la del naturalisme d’Antoine. Gual combinà o juxtaposà aquestes perspectives i de vegades s’apropà a solucions realistes, però en el fons sempre va preferir una teatralitat evanescent amb la mort, el silenci i la incertesa com a temàtiques centrals en què la carnalitat de l’actor esdevenia una nosa.

Els seus projectes com escenògraf, figurinista i dissenyador de cartells denoten sempre una gran llibertat en la composició i el domini de les tècniques pictòriques i del dibuix. En els cartells, Gual proposava asimetries agosarades. Però la força delicada i evanescent dels seus projectes teatrals sovint no aconseguia de concretar-se als escenaris a causa de mancances materials.

Paradoxalment, el conjunt de l’obra escenogràfica de Gual va evolucionar cap a un minimalisme estructural proper a Adolphe Appia.

L’autor dramàtic

Com autor dramàtic Adrià Gual també oscil·là entre el simbolisme, l’al·legoria –Nocturn (1896), Arlequí vividor (1912)– i el naturalisme més estricte: Els pobres menestrals (1908) o bé Hores d’amor i de tristesa (1918). Dels seus textos per a l’escena cal esmentar especialment Silenci (1897), Blancaflor (1899), L’emigrant (1901), Misteri de dolor (1904), La fi de Tomàs Reynalds (1905), La pobra Berta (1909), Donzell qui cerca muller (1910), En Jordi Flama (1911), Les alegres comediantes (1913), La comèdia extraordinària de l’home que va perdre el temps (1914) i Foc de muntanya (1934). A l’edició de Nocturn Gual hi va incorporar uns signes que ajudaven a dir el text als actors.

Retrat fotogràfic d’André Antoine. Arxiu MAE.

El director d’escena

Com a director d’escena era igualment conscient d’haver de treballar amb intèrprets que sovint ensopegaven amb l’histrionisme decimonònic. Ell buscava un model d’intèrpret que tingués bona dicció i que es mogués amb elegància i naturalitat. El seu intèrpret ideal estava a mig camí del naturalisme d’André Antoine (1858-1943) i les teories de vegades oposades sobre l’actor de Gordon Craig (1872-1966), Lugné-Poë (1869-1940), tot tenint sempre en compte l’esperit poetitzant de Paul Fort (1872-1960).

L’artista oblidat

Però els esdeveniments històrics que va haver de viure Gual –l’evolució del Modernisme al Noucentisme, l’oblit que envoltà el Simbolisme, les dificultats polítiques de la Mancomunitat (1914-1923/25), la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), la República (1931-1936), la Guerra de 1936 fins el 1939, la dictadura feixista de Franco i la constant repressió de la cultura i la llengua catalanes– van dificultar sempre la justa valoració de la seva immensa obra de creació.

Retrat d’Adrià Gual. Dibuix de Ramon Casas, ca. 1897-1899. Museu Nacional d’Art de Catalunya.

L’artista reivindicat

El fons Adrià Gual ara digitalitzat a l’Institut del Teatre està format per milers de fotografies, cartes, programes, cartells, esbossos escenogràfics, textos teatrals i figurins que ens permeten per primera vegada d’accedir virtualment a l’enorme obra d’Adrià Gual. Una obra gegantina, gairebé infinita, singular i colpidorament variada d’aquest artista encara per descobrir: Adrià Gual.

Consulta el Fons Adrià Gual i més a Escena Digital de Catalunya.

Consulta l’obra d’Adrià Gual i la bibliografia sobre l’autor a Biblioescènic.

Guió i documentació de Jordi Coca.

Per saber-ne més, escolta la veu dels experts a Tothom a escena!, el pòdcast del Museu de les Arts Escèniques. 

En Joan Maria Gual és gestor cultural, director de teatre i net d’Adrià Gual. L’Anna Solanilla és doctora en història de l’escenografia amb una tesi sobre l’escenografia simbolista de Gual i docent al departament de disseny escènic de l’Institut de Teatre.

Ells dos són els encarregats de guiar-nos en un viatge apassionant per l’escenografia, la dramatúrgia, la pedagogia, la innovació cultural, el cinema, la pintura, la il·lustració, la composició musical i el teatre, sobretot el teatre: