El titella és un instrument que neix a la vida accionat per un actor. D’un Hamlet de carn a un Hamlet de cartró hi ha un camí que voreja el precipici. El titella és un cadàver que amb el seu rostre immòbil ha de fer sentir al públic que és capaç de somriure o d’estremir-se.

El titellaire disposa de molt pocs segons per aconseguir aquest miracle. El fotògraf de titelles encara en té menys, de temps. Una mil·lèsima de segon després del clic, el titella tornarà a estar mort. Atrapar-li un esclat de vida vol ofici i virtuosisme. Centenars d’excel·lents fotògrafs capten colors i suggeriments formidables, però no capten el llampec vital d’una marioneta.

En Jesús Atienza ha viscut amb titelles i titellaires des de 1977, quan, buscant les marionetes de Harry V. Tozer es va trobar amb les marionetes de Pepe Otal. I des d’aquell moment va viatjar amb els titellaires i les titellaires en les seves pròpies furgonetes, va menjar i dormir amb ells i amb els seus ninots. Per tot Catalunya, per tot Espanya i per bona part d’Europa.

El 1978 va fundar, amb l’equip del seu mestre Albert Guspi, el Centre Internacional de Fotografia de Barcelona, el CIFB. Allà, amb els millors fotògrafs del món, va aprendre a fotografiar el món. Van triar la fotografia social, no la fotografia plàstica. I, dins de l’àmbit social, l’Atienza va optar per allò més lligat a la vida i a la mort: el circ, el tatuatge, la carn, les marionetes.

La marioneta està unida al seu animador per un cable d’energia. Fotografiar aquesta sinergia està a l’abast de molt pocs fotògrafs. I, entre ells, Jesús Atienza documenta els temps, les persones, els espais i les mirades més tendres o més enigmàtiques entre creador i creat, amb una precisió que voreja l’esglai. I ho fa com un notari que ho testimonia curosament, però que, a més, dóna fe dels respirs voluptuosos de titella i titellaire.

Adolfo Ayuso

Característiques tècniques

  • 1 roll-up explicatiu.
  • 29 reproduccions fotogràfiques emmarcades, mida A2 (59,4 x 42 cm). Posició vertical / apaïsada en funció de la imatge.
  • Els marcs es faciliten embalats en 3 caixes de mides: 65 x 47 x 24 cm, poden penjar-se a la paret o bé situar-se sobre algun altre suport (cavallet, reixa, etc.) i es proporcionen sense ganxos ni cables.

Per sol·licitar l’exposició cal contactar amb Laura Ars.

Fitxa de l’exposició en format PDF.

Fotografies de Jesús Atienza de l’exposició instal·lada al vestíbul del Teatre Estudi, del 22 d’octubre de 2015 al 24 de març de 2016

 

Continguts