Del 21 de maig al 14 d’octubre de 2016. Vestíbul del Teatre Estudi de l’Institut del Teatre.
Entre 1860 i la Primera Guerra Mundial en les principals ciutats europees es va crear i desenvolupar una societat de l’espectacle radicalment nova amb nous espais i noves formes artístiques de diversió: els cafès concerts i cantants, els cabarets, els espectacles de varietats amb música, dansa i farsa, el circ permanent i ambulant, els espectacles esportius i el cinema. Es buscava la complicitat del públic amb productes artístics que pretenien fer-lo riure, entretenir-lo o sorprendre’l. Cap a 1895, Barcelona disposava ja de locals a cavall del cafè-cantant i el modern music-hall, com el Palace de Fleurs, al carrer d’Escudellers, o l’Edèn Concert, al carrer Nou de la Rambla. Aviat el Paral·lel es va convertir en el centre de confluència de la nova societat de l’espectacle, que va estar inicialment constituïda per la classe obrera de fàbrica i la petita burgesia.
La transformació de Barcelona amb l’enderrocament de les muralles i el nou pla urbanístic de Cerdà modificaran la ciutat i el Districte V (més tard Barri Xino i ara Raval) que s’eixamplava cap a la nova avinguda anomenada Paral·lel. És en aquesta nova avinguda on els empresaris veuen una oportunitat i opten per dedicar el sòl a construir teatres i tant és així que el 73% dels usos estan dedicats a les arts escèniques.
L’exposició proposà un recorregut pels 7 gèneres presents en aquests nous locals teatrals de l’avinguda del paral·lel al segle XX (el circ, la pantomima, el vodevil, el drama social, la revista, la sarsuela i el teatre realista), amb els esdeveniments més destacats i els seus protagonistes.
Realitzada en col·laboració amb el CCCB i amb imatges del MAE, Biblioteca de Catalunya, MNAC, Arxiu Nacional de Catalunya, CCCB i MACBA.
Comissari: Enric Gallén, historiador (Universitat Pompeu Fabra)
Recursos
El Paral·lel, 1894-1939, exposició del CCCB, del 26 octubre 2012 – 24 febrer 2013.
Ruta històrica dels teatres del Paral·lel de la Biblioteca Poble-sec Francesc Boix.
Articles sobre El Paral·lel d’Enric H. March al blog Bereshit: la reconstrucció de Barcelona i altres mons
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]